De voordelen en de nadelen van de elektrische auto

vrijdag, 20 oktober 2017

Tijdens de laatste autoshow in Genève interviewde ik een van de grote bazen bij General Motors, Bob Lutz. We hadden het over elektrische auto’s en hoe hij die in de toekomst ziet. De autobouwer, in ons land bijvoorbeeld bekend van de merken Opel, Hummer en Chevrolet, wil zoveel mogelijk onafhankelijk worden van buitenlandse olie. En hoewel er nog wat aan de techniek gesleuteld moet worden om deze geschikt te maken voor massaproductie, ziet Lutz enorm brood in volledig elektrisch aangedreven auto’s.

Ik vroeg hem daarop hoe hij het stukje emotie wat erbij verloren gaat – namelijk motorgeluid – wil compenseren. Want wie heeft er nog nooit een verhoogde hartslag en/of kippenvel gekregen bij het horen van de dikke V8-sound, de typische Harley-roffel of de krijsende gil van een Formule 1-bolide? Als dat verdwijnt, wordt het wel een saaie bedoening. Lutz zei hierop: “We voorzien de auto’s dan van sensoren die snelheid en acceleratie meten en vervolgens kun je in een dvd-menu je eigen soundtrack kiezen: Dodge Viper, Formule 1 Ferrari, wat je maar wilt. En compleet met de tussengas-geluiden als je terugschakelt. Voor jouw oren maakt de auto dus dat geluid, terwijl je anderen er niet mee lastig valt.”

 

Verkeerslawaai

Als je bedenkt dat één op de vier Nederlanders regelmatig last heeft van verkeerslawaai dan is er natuurlijk iets te zeggen voor stilte. Maar het heeft ook een keerzijde: het is gevaarlijk. Want je hoort de auto, motor of vrachtwagen niet aankomen. Hiervoor heeft het merk Fisker, dat binnenkort met een hybride sportwagen komt, de oplossing. Zij plaatsen zowel binnen als buiten de auto speakers waarmee je kunt kiezen hoe je auto van binnen en buiten klinkt.

Komt er straks een P.C. Hoofttractor aan die Dodge Viper-geluiden maakt. Het moet niet gekker worden! In elk geval zijn stoep-bewoners en fietsers er een stuk veiliger mee. Toch vind ik dat voetgangers en fietsers in dit iPod-tijdperk ook gewoon eens wat beter uit hun doppen mogen kijken. Ik kom regelmatig star voor zich uitkijkende overstekers en ‘gezellig-met-‘z’n-vieren-naast-elkaar’ fietsers tegen. Geef je hen een waarschuwend toetertje, dan krijg je nog een opgestoken middelvinger ook! Nee, als ik dan toch elektrisch moet rijden, doe mij dan maar de coole roffel van een Porsche 911. Maar liefst wel in een Porsche 911 dan!

Het prijskaartje op de lange termijn

Het is de verwachting dat tussen ergens in het tijdvak tussen 2020 en 2040 de kosten van elektrisch rijden lager zullen zijn dan van rijden in een conventionele of hybrideauto, ook als er geen verschil zou zijn in belastingtarieven per kilometer. De prijs van de accu bepaalt voor een groot deel de prijs van de elektrische auto. In de literatuur wordt verwacht dat de accuprijs kan dalen tot 150 à 300 euro per kWh opslagcapaciteit. Er wordt vanuit gegaan dat er in de toekomst voldoende lithium, een belangrijk element in de meest kansrijke accu, beschikbaar zal zijn.

Meer accucapaciteit betekent een grotere actieradius. Dat biedt de gebruiker meer gemak, maar maakt het rijden duurder. Hetzelfde geldt voor de plug-in hybride. Wanneer de tijd die nodig is voor snelladen tegen een acceptabele prijs minder wordt dan vijf minuten en er sprake is van een Europees dekkend systeem, lijkt er nog weinig het elektrisch rijden in de weg te staan.

Voor en nadelen

 

De barrières op de korte termijn: oplaadfaciliteiten

Wat betreft de productiekosten van auto’s en brandstoffen is elektrisch rijden de komende tien jaar duurder dan rijden in een conventionele auto. Voor de consument ligt de situatie echter anders. De belasting op motorbrandstof is hoger dan op elektriciteit. Bovendien zijn diverse beleidsinstrumenten van toepassing (geen Belasting van personenauto’s en motorrijwielen, (BPM) en motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s), zodat de kosten voor de consument op ongeveer hetzelfde niveau liggen als voor conventionele auto’s (bij een benzineprijs van 1,60 euro per liter). Bovendien bereiden bedrijven een systeem voor met het leasen van accu’s, wat de investeringsdrempel wegneemt en het risico van een korte levensduur (er is immers geen auto die al vijftien jaar met dezelfde accu rondrijdt) niet bij de gebruiker legt.

De consument moet echter wel mogelijkheden hebben voor het opladen thuis en elders. Minder dan de helft van de auto’s wordt in de huidige situatie bij huis geparkeerd op een parkeerplaats op eigen grond. Als niet de zekerheid bestaat dat de automobilist bij thuiskomst, op het werk of elders een aansluiting op een oplaadpunt kan krijgen, is dit een belangrijke barrière bij de aanschaf van een elektrische auto.

De voordelen

Er zijn een hoop voordelen met betrekking tot een elektrische auto. En bij elk nieuw model en de geavanceerdere technieken die toegepast worden, zullen de elektrische auto's beter worden.

  • Wanneer je auto op elektriciteit rijdt is dat veel goedkoper dan wanneer je auto op benzine, LPG of diesel rijdt. Een kWh kost ongeveer € 0,20. De elektrische auto’s die er momenteel zijn kunnen ongeveer 8 km met 1 kWh rijden.
  • Bovendien zijn de elektrische auto’s ook niet zo duur om aan te schaffen. De nieuwe elektrische auto’s zullen waarschijnlijk even duur worden als ieder andere auto uit de kleinere middenklasse.
  • Je hoeft geen wegenbelasting en BPM te betalen.
  • De elektrische auto’s stoten geen CO2 en fijnstof uit. Ze zijn dus minder schadelijk voor het milieu en veroorzaken dus ook minder stank. Wanneer de energie waar de elektrische auto op rijdt wordt opgewekt door de natuur (zoals windmolens en zonnepanelen) rijd je met een elektrische auto zelfs helemaal zonder uitstoot.
  • De elektrische auto’s die momenteel gecreëerd zijn, hebben een erg moderne vormgeving.

 

De nadelen

Er zijn ook een aantal nadelen aan een elektrische auto, echter daarbij moet gezegd worden, dat de techniek van de elektrische auto nog in een pril stadium verkeerd, dus op langere termijn zullen deze nadelen worden verbeterd door de komst van nieuwere en geavanceerdere modellen.

  • De actieradius (de afstand die een voertuig kan rijden zonder dat men moet stoppen om energie aan het voertuig toe te voegen) is wel aanzienlijk verbeterd, maar is nog steeds minder dan bij een brandstofauto.
  • Het opladen van de accu duurt langer dan bijvoorbeeld tanken.
  • Er zijn nog weinig oplaadpunten langs de snelwegen te vinden.
  • Ook is de maximale snelheid van de elektrische auto veel lager dan van een brandstofauto.