Venturi Fetish

donderdag, 20 januari 2022

<< Vorige pagina
Venturi Fetish

De grootste concurrent van de Amerikaanse Tesla Roadster en Fisker Karma komt uit Frankrijk: de Venturi Fetish. We beginnen maar even met het slechte nieuws: de Fetish is uitgesteld. De productie van de auto zou in april starten.

Zoals het er nu naar uitziet kunnen de eerste gelukkigen de sleutels van hun Venturi pas in 2009 in ontvangst nemen. Hoe dan ook zal het clubje eigenaren heel exclusief blijven: Venturi heeft altijd gezegd maar 25 exemplaren van de Fetish te zullen bouwen.

Dan het goede nieuws: het vermogen van de Fetish stijgt naar 300 pk en bovendien schudt de elektrische auto 30 kilogram aan gewicht af. Zo weegt hij nog maar 950 kilogram. Venturi gebruikt lithium-ion-accu's in de auto.De sprint naar 100 kilometer per uur kost 3,5 seconden, de topsnelheid is begrensd op 160 kilometer per uur.

De prijs van de Fetish is niet mis: 297.000 euro. Dan zijn de Amerikaanse alternatieven een stuk bereikbaarder. De Tesla en de Fisker gaan rond de 100.000 euro kosten.

 

Foto's / afbeeldingen

 

Nieuwe motor

Op de autosalon van Monaco in april 2008 is de nieuwe motor VM300 geïntroduceerd. De nieuwe motor is veel krachtiger en lichter geworden. De motor heeft 72% meer koppel ten opzichte van de eerste generatie, totaal 380 Nm en weegt slechts 35 kg (30% lichter). Het vermogen van de motor is 300 PK (220 kW). De efficiency van de motor is 92%.

Nieuwe accu’s

Er is ook een nieuw accupack van 45 kWh ontworpen op basis van LIV-8 Lithium-Polymer accu’s. Deze zullen standaard beschikbaar komen vanaf september 2009. Het opladen met ingebouwde oplader duurt 6 uur (220V-16A). Door gebruik te maken een externe oplader op krachtstroom kan de tijd verkort worden tot 3 uur (220V-32A T).

Chassis

De chassis van de Fetisch is vergelijkbaar met een racewagen waarbij de motor centraal geplaatst is, rustend op een chassis van koolstof-vezel die bestaat uit 1 stuk. De chassis is speciaal ontworpen om het grote volume dat de accu’s innemen goed te integreren in de auto. De koolstof-vezel carrosserie heeft beschermingskooi voor de passagiers. De kooi is aangevuld met twee vervormbare delen aan de voorkant en achterkant. Dit geheel zorgt ervoor dat de passagiers en accu’s beschermd worden bij een botsing.

Interieur

Het interieur ziet er sportief uit en is zeer luxe uitgevoerd. De kuipstoelen zijn van koolstof Recaro leer of neoprene. De wagen heeft een multimedia systeem met touch screen van Pioneer. De wagen is uitgerust met een WiFi systeem voor het onderhoud van de auto.

Prestaties van een sportwagen

De 300 PK motor gecombineerd met een gewicht van slechts 1125 kg, het centraal geplaatste gewicht van de accu’s en zeer brede achterbanden (265 mm) geven de wagen race eigenschappen en zorgen voor een uitstekende wegligging. De wagen accelereert in minder dan 4s naar 100 km/h. Een elektronisch anti-slip en tractie control systeem zorgt voor de stabiliteit.

Actieradius

Met de 45 kWh kan de wagen ongeveer 290 km ver rijden. Hierbij is uitgegaan dat men constant 90 km/h rijdt. In de praktijk zal dit dus wel wat lager uitkomen. Bij het remmen wordt een gedeelte van de energie (tot 30%) weer teruggewonnen, door de motoren als generatoren te laten werken. Dit komt ten gunste van de actieradius in een omgeving waarbij veel afremt moet worden zoals in de stad.

Specificaties

    Type
  • Two-seater roadster
  • Rear wheel drive
    Electric motor
  • Electric 180kW, Central rear mounted
  • Torque over the range of use : 220Nm
  • Air cooled
    Transmission
  • 1 gear reduction unit
  • Ratio : 9,58 : 1
    Batteries
  • 31 modules of Lithium-ion LIV-7 batteries, placed in T formation in the central unit
  • Weight of the batteries : 248 Kg
  • Liquid cooling
  • Battery lifecycle : on average over 2000 cycles, about 250 000 km with a good level of performance
  • Braking regeneration system
    Complete recharge
  • With external charger : 1 hour (30 kW three-phase)
  • With on-board chargers (3 modules) : 3 hours
  • With on-board chargers (2 modules) : 4 hours
  • Cost of a complete recharge at night
  • 28 kWh X 0.0654 € ttc = 1.83 € ttc
  • Cost of a complete recharge by day
  • 28 kWh X 0.1074 € ttc = 3 € ttc
    Chassis
  • Central unit : composite carbon-aluminium honeycomb, pressure-sealed
  • Front and rear unit in welded aluminium extrusions
    Bodywork
  • Carbon fiber
    Suspension
  • Front : double wishbone with combined spring and dampers
  • Rear : 5 trunnions and shock absorber spring
    Breaks
  • Front : ventilated discs, diam. 320 mm
  • Rear : simple discs, diam 320 mm
    Estimated performance
  • 0 to 100 Km/h : < 5 s.
  • Range : 250 Km
  • Top speed : 160 Km/h
    Dimensions
  • Overall length : 3887 mm
  • Overall width : 1884 mm
  • Height : 1200 mm
  • Front track : 1500 mm
  • Rear track : 1590 mm
  • Wheel base : 2600 mm
  • Front tyres : Michelin 225 40 R18
  • Rear tyres : Michelin 265 30 R19
    Total weight
  • 980 Kg
    Standard equipment
  • Leather or neoprene upholstery and Recaro carbon bucket seats
  • Heated windscreen
  • ALPINE multimedia system : embedded station with GPS-DVD, touch screen and iPod (MP3)
  • Waterproof and thermally insulated cover
  • Recharge cable and bag
  • WIFI kit (module, aerial and maintenance software)
  • Personalized engraving (on the control plate)
    Options
  • Carbon hard top and aluminium windscreen surround
  • Comfort wheel rim pack - 17" front and 18" rear
  • Heated seats
  • On-board chargers with 2 or 3 modules
  • Preparation for competition (FIA Alternative Energy Cup)

 

<< Vorige pagina