Unisa Trev

dinsdag, 25 september 2018

<< Vorige pagina
Unisa Trev

Een team van studenten en docenten van de UniSA (University of South Australia) hebben dit groene prototype ontwikkeld, dat luistert naar de naam Trev, plaats biedt aan twee personen en volledig op elektriciteit rijdt.

Het is bedoeld als stedelijk vervoersmiddel en voor een stadskarretje zijn de prestaties niet eens verkeerd. Een acceleratie naar 100 km/u duurt 10 seconden en de topsnelheid ligt op 120 km/u. De actieradius moet nog aan gesleuteld worden, want na 150 kilometer moet de 44 kilo zware 7kWh lithium-ion accu op adem komen aan een stopcontact. Omgerekend rijdt de auto 100 kilometer voor zo’n 70 eurocent aan stroomkosten en wanneer de benodigde elektriciteit wordt opgewekt door de zon of wind, dan rijdt ‘ie CO2 neutraal.

Het chassis is van aluminium en glasvezel en biedt zoals gezegd plaats aan een bestuurder, passagier en twee weekendtassen. Hij heeft één deur die veilig opent naar de kant van de stoep en dus niet naar de straatkant, althans zolang je in een land woont waar men links rijdt. Tot slot is de motor lekker stil.

 

 

Foto's / afbeeldingen

 

 

Nederlandse versie niet beschikbaar
Trev was designed for the city—short trips on good roads, carrying one or sometimes two people. In Trev’s home city of Adelaide, 98% of cars travel less than 100 km each day and the average daily distance travelled is just 32 km.

Driving around the world will be a challenge. Zero Race will compress three years of commuting into 80 days. Each day, Trev will have to travel up 250 km—without stopping—before lunch. After lunch: another 200-250 km.

Trev travelled about 500 km each day of the 2007 World Solar Challenge, but could travel only 80-120 km before we had to stop and recharge. To travel 250 km without stopping, we will have to increase the energy capacity of Trev’s battery from 5.3 kWh to about 13 kWh. This will increase the mass of the car by about 50 kg. Even so, Trev will still weigh less than half the weight of a small conventional car, and still be a lot more efficient.

The new battery will be fitted under the floor.

There are many other tasks required to prepare Trev for a long trip, including:

  • Fitting a new brushless motor and motor controller
  • Improving the brakes and suspension
  • Improving the canopy hinge and latches
  • Getting Trev registered for on-road use
We are still looking for volunteers to help with this work. Even if you can’t join us in the workshop, you can participate by contributing to discussions on the Team Trev Google Group and on Trevipedia.

<< Vorige pagina