Tesla Roadster

donderdag, 20 januari 2022

<< Vorige pagina
Tesla Motors

Van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,9 seconden, zonder schakelen, dat voelt als een, ja, als wat eigenlijk? Het was wel de eerste en meteen meest indrukwekkende impressie van de wat mij betreft opwindendste auto in jaren. Controversieel, in zekere zin, want het voertuig ziet eruit als een uitgerekte Lotus Elise. Een klassiek sportwagen concept dus, dat inderdaad grotendeels door de Britse sportwagenbouwer wordt gemaakt. Maar onder de motorkap zit geen verbrandingsmotor maar en 185 kW elektromotor, plus een pakketjes batterijen. En achter wat normaal gesproken een benzine vulklep wordt genoemd, vind je een meerpolig stopcontact. Waarover praten we eigenlijk?

Ik heb het over de Tesla, een elektrisch aangedreven sportwagen die we al enige tijd in programma’s bij Discovery Channel door het beeld zien flitsen en nu eindelijk te koop is. Sinds juni zelfs in Nederland, voor 99.000 euro zonder onze belastingen dus tel daar nog maar 19% BTW bij op; al is het wagentje BPM vrij want hij stoot geen gram CO2 uit.

 

Foto's / afbeeldingen

 

Ergonomie

Om de auto stevig te maken, lopen onder de deuren gigantische verstevigingsbalken. De instap is daarom een kunst op zich, vooral met gesloten dak. Alhoewel de Tesla groter is dan een Lotus Elise, is de bagageruimte nog steeds nihil.

Het interieur is krap en bestuurders langer dan 1 meter 85 raken met het hoofd het dak. Uiteraard is er met geopend dak oneindige hoofdruimte, maar dan kijken lange bestuurders tegen de bovenrand van de voorruit, terwijl de snelheidsmeter wordt afgedekt door het stuurwiel. Daarbij is de Tesla van nature toch al onoverzichtelijk door de kleine buitenspiegels en enorme achterflanken.

De uitrusting is compleet en Tesla bezuinigt niet op bijzondere materialen. De hier getoonde uitvoering kost ruim 100.000 euro, maar geeft desondanks het gevoel van een slordig gebouwde kit-car. Kunststof panelen sluiten niet goed op elkaar aan of hebben onderling afwijkende kleuren. Knoppen en hendels zijn gemaakt van goedkoop plastic. De afwerking is matig en oppervlakken zijn krasgevoelig.

Bovendien is duidelijk merkbaar dat Tesla begon met een bestaand ontwerp en dat heeft aangepast aan de eigen wensen. Knoppen en displays zitten op de meest wonderlijke plekken. Zo is het display van de boordcomputer links onder het stuur geplaatst en daarom alleen veilig afleesbaar wanneer de auto stilstaat.

Een woordvoerder van Tesla benadrukt dat de hier gereden demo een Amerikaans pre-productie model ("VP30") is; Europese exemplaren zouden netter worden afgewerkt. Voor modeljaar 2010 zijn de ergonomische tekortkomingen opgelost.

Prestaties

Maar... draai de sleutel om, geniet van de stilte, druk het rechterpedaal in en op slag zijn alle kleine ongemakken vergeven en vergeten. De eerste meters met een Tesla Roadster zijn een unieke ervaring. Door het ontbreken van een traditioneel motorgeluid, voelt het alsof een onzichtbare kracht de Tesla vooruit duwt. Naast die onzichtbare kracht lijkt het explosieve vermogen van benzine echter niet meer dan een klappertjespistool!

De Roadster heeft slechts één versnelling en accelereert daarmee onophoudelijk en pijlsnel. De sprint van 0 naar 100 km/u kost slechts 3,9 seconden en ook ver boven die snelheid is het lichtste tikje op het "gaspedaal" voldoende om beide inzittenden hardhandig in de stoelen te drukken. Het maakt niet uit hoe hard het gaat, de Tesla reageert even hevig op het rechterpedaal als de gemiddelde sportwagen dat alleen kan bij vol gas in de eerste versnelling!

Alhoewel het acceleratievermogen fenomenaal is, is de sensatie heel anders dan bij een alledaagse benzineauto. Hoe meer toeren, hoe meer vermogen een verbrandingsmotor levert. Het bruut opbouwen van kracht op weg naar een piek, zorgt samen met de brul van de uitlaten voor de sensatie. De Tesla Roadster bouwt de kracht niet op, het vermogen is instant. Daarom ontbreekt het drama, maar is de rijervaring wel puurder.

Zodra het rechterpedaal wordt losgelaten, houdt de Roadster onmiddellijk en hevig in. Dan drijven de wielen de elektromotor aan die daarmee feitelijk dienst doet als dynamo en dus energie opwekt. Dit is mede waarom de Roadster de actieradius van een gewone auto benadert (400 km). Het abrupte inhouden vraagt enige gewenning, maar is zeker niet storend.

Weggedrag

Het grote probleem bij het ontwikkelen van elektrische auto's is de opslag van de benodigde elektriciteit. Hoe meer accu's, hoe verder de auto kan rijden. Maar meer accu's maken de auto ook zwaarder en dat gaat ten koste van de rijeigenschappen. Terwijl de meeste andere merken werken met traditionele accu's, kiest Tesla voor dezelfde techniek ("lithium ion") die wordt toegepast in laptops. Dit verklaart waarom de auto zo kostbaar is, maar betekent ook dat de Roadster "slechts" 450 kg extra gewicht meesleept en dat is weinig voor een elektrische auto. Het extra gewicht is nauwelijks van invloed op het weggedrag. Alleen bij een noodstop is merkbaar dat de banden heel veel gewicht moeten bedwingen.

De besturing is uiterst direct en omdat het gewicht is geconcentreerd in het midden van de auto, is de Roadster uiterst wendbaar. Overhellen of torderen is de Roadster vreemd, terwijl het comfort op slecht wegdek heel behoorlijk is. De Roadster leent zich prima voor een dagje toeristisch cruisen, maar voelt zich ook prima thuis op het circuit. Dan stuurt de Roadster messcherp en biedt deze eco-auto minstens zo veel sensatie als een traditionele sportwagen.

Milieu

Het grote voordeel van elektrisch rijden is uiteraard dat de Tesla Roadster emissievrij is. De Tesla kan thuis aan het stopcontact geladen worden (3.5 tot 16 uur, afhankelijk van het ampèrage van het stopcontact). Dat kost zo'n 15 euro (70 kWh), tegen minimaal 50 euro voor 400 km rijden met een sportwagen die vergelijkbare prestaties levert!

Met de elektrische auto lijkt het milieuprobleem alleen te worden verplaatst. Maar de gemiddelde Europese energiecentrale werkt veel efficiënter dan een verbrandingsmotor in een auto. Omgerekend stoot de Tesla Roadster daarom slechts 69 gram CO2 per kilometer uit. Wie thuis groene stroom heeft, komt zelfs uit op een magische 0 gram CO2 per kilometer, terwijl het rijplezier altijd maximaal is.

 

Specificaties

    Motor
  • 375 volt AC induction air-cooled electric motor with variable frequency drive.
  • Max Net Power 248 HP (185 kW) @ 5000-8000 rpm
  • Max rpm 14,000
  • Efficiency 92% average, 85% at peak power
  • Torque 276 ft/lb (375 Nm) @ 0-4500 rpm
    Transmission
  • Single speed fixed gear with electrically-actuated parking lock mechanism and mechanical lubrication pump
  • Overall Final Drive 8.28:1
  • Reverse Reverse direction of motor, limited to 15 mph
  • Final Drive Ratio 3.12:1
    Front Suspension
  • Independent.
  • Upper and lower unequal length wishbones.
  • Co-axial coil spring/telescopic damper. Sway bar.
    Rear Suspension
  • Independent.
  • Upper and lower unequal length wishbones.
  • Co-axial coil spring/telescopic damper. Sway bar.
    Brakes
  • Hydraulically operated.
  • Tandem master cylinder with vacuum servo and anti-lock braking system.
  • Front and rear ventilated disc.
  • Cable operated self adjusting hand brake on rear calipers.
    Wheels
  • Forged Light alloy
  • Size - front 6J x 16
  • Size - rear 7.5J x 17
    Tires
  • Type Yokohama Neova AD07 LTS
  • Size - front 175/55 R16
  • Size - rear 225/45 R17
    Dimensions
  • Overall length (in. / mm) 155.4 / 3946
  • Overall width - incl. mirrors (in. / mm) 72.9 / 1851
  • Overall height (mid-laden weight) (in. / mm) 44.35 / 1126.5
  • Wheelbase (in. / mm) 92.6 / 2351
  • Track - front (in. / mm) 57.7 / 1455.6
  • Track - rear (in. / mm) 59.0 / 1484.5
  • Curb weight (lbs/kgs) 2723/1238
  • Leg Room (in./mm) 42.0 / 1067
  • Front Head Room (in./mm) 36.7 / 932
  • Front Shoulder Room (in./mm) 26.0 / 660
    Standard Interior features
  • Heated sport seats with inflatable lumbar support
  • Three-spoke leather-wrapped MOMO sport steering wheel
  • Leather seats and trim in black, dark gray, light gray, or beige
  • Stereo sound system with single-disc CD player, iPod interface, and MP3 playback
  • Cruise Control
  • Homelink universal transmitter to operate compatible garage, gate, and home lighting/home security systems
  • Power windows and locks
  • Air conditioning
  • Retractable cup holder
    Standard Exterior Features
  • Double-insulated black soft top
  • Halogen low and high-beam headlamp assemblies
  • LED tail lights
  • Forged uni-directional seven-spoke wheels in silver finish: 16" front, 17" rear
  • Locking wheel lugs
  • Battery heater for cold weather charging to -20 degrees Celsius
  • High Power Connector with integral safety features for 3.5 hour charge
    Standard Safety and Security Features
  • Four-sensor, four-channel anti-lock braking system (ABS)
  • Traction control
  • Tire pressure monitoring system
  • Front and rear crumple zones
  • Driver and passenger front airbags
  • Rigid occupant safety cell
  • Side impact door beams
  • Seatbelt pretensioners
  • Integrated headrests
  • Emergency tire Inflator/sealant
  • Vehicle theft-deterrent and motor immobilizer system
  • PIN code prevents unauthorized vehicle operation
  • Valet Mode restricts vehicle speed, acceleration, and distance
    Factory-installed options and accessories
  • Premium leather seats available in nine colors or combination of colors with embroidered Tesla Motors logo
  • Premium audio package. Includes satellite radio, navigation and 7 speaker sound system with subwoofer
  • Microfiber cloth seats in black
  • Bluetooth cellular phone integration
  • Matching body-colored carbon fiber hardtop with full headliner
  • Metallic and premium paint
  • Tesla Motors custom floor mats
  • Mobile Connector for travel charging

 

<< Vorige pagina