Kabinet stimuleert elektrisch rijden

vrijdag, 20 oktober 2017

Nederland moet de internationale proeftuin worden voor elektrisch rijden. Het kabinet trekt hiervoor 65 miljoen euro uit. Om de marktintroductie van elektrische auto's te versnellen, heeft het kabinet een plan opgesteld. De prijs van elektrische auto's moet al in 2010 veel concurrerender zijn. Ook moeten dan de eerste stappen zijn gezet voor een standaard laadsysteem voor elektrische auto's.

Volgens het kabinet is Nederland bij uitstek geschikt voor elektrisch rijden door de korte afstanden, de vlakke wegen en de goede stroomvoorziening. Ook zijn veel vooraanstaande toeleveranciers van elektrische auto's Nederlandse bedrijven. Deze uitgangspositie wil het kabinet benutten.

Enkele maatregelen uit het plan van aanpak zijn:

  • Bedrijven die elektrische auto's kopen, krijgen gemiddeld 8.000 euro steun.
  • Investeringen in laadpunten krijgen fiscaal voordeel.
  • Elektrische auto's worden vrijgesteld van BPM en wegenbelasting.
  • De overheid gaat waar mogelijk in de eigen wagenparken elektrische auto's opnemen.

Een 'formule E-team' gaat op zoek naar uitdagingen, kansen en dilemma's op het gebied elektrisch rijden. In dit team zitten mensen uit de kennisindustrie, de markt en maatschappelijke organisaties.

 

Fiscale stimulans voor schone auto´s

Het kabinet neemt een aantal fiscale maatregelen om de aanschaf van zuinige auto's te stimuleren. Het gaat om een korting op de aanschafbelasting van 700 euro, 2 jaar lang geen bijtelling voor elektrische leaseauto's en geen motorrijtuigenbelasting voor zeer zuinige auto's.

Om het gebruik van elektrische auto's te stimuleren, wordt bovendien de huidige, tot 2013 lopende, vrijstelling van de aanschafbelasting verlengd tot 2018. Hiervan kunnen bijvoorbeeld Nissan en Renault vanaf 2010/2011 gaan profiteren. De komende 7 jaar zijn zakelijk rijders van elektrische auto’s vrijgesteld van bijtelling. Na 2018 geldt een tarief van 7 procent. Momenteel is het laagste bijtellingtarief 14 procent.

Het kabinet gaat ook schone dieseltechniek stimuleren. Modellen die voldoen aan de Euro6 emissienormen kunnen vanaf 2011 namelijk rekenen op een BPM korting van 1.500 euro. Dit betekent dat auto's die nu al aan deze emissie-eisen voldoen, zoals de BMW 330d BluePerformance, de Mercedes-Benz E 350 BlueTEC en de Volkswagen Passat BlueTDI, hierdoor aantrekkelijker geprijsd kunnen worden. De kortingpret is echter van korte duur, want het kabinet gaat deze financiële stimulans geleidelijk aan afbouwen: in 2012 bedraagt de korting 1.000 euro en in 2013 nog maar 500 euro. De reden is dat vanaf 2014 alle auto’s moeten voldoen aan de Euro6 emissienormen, waardoor een stimuleringbeleid niet meer nodig is. Chocoladekant van het verhaal is dat in 2014 de BPM boete voor dieselauto’s in 2014 ook verdwenen zal zijn.

Stimulans voor de elektrische auto
Overheid stimuleert elektrische auto!

 

Eigenaren van een zeer zuinige benzine- of dieselauto hoeven voortaan geen wegenbelasting meer te betalen. Momenteel geldt nog een zogenaamd kwarttarief. Voor modellen met een benzinemotor ligt de lat op 110 gram CO2/km. Auto’s als de Citroën C1, Honda Insight, Smart Fortwo en Toyota Prius worden hierdoor een stuk goedkoper in het onderhoud.

Ook neemt hun aantrekkelijkheid als occasion toe. Als diesel dien je minder dan 95 gram CO2/km uit te stoten om vrijgesteld te worden van wegenbelasting. De Smart Fortwo CDI weet deze hobbel reeds te nemen, evenals de volgend jaar te introduceren Volkswagen Polo BlueMotion 1.2 TDI. Overigens zijn deze modellen ook BPM-vrij, waardoor het rijden in een zeer schone auto in alle opzichten flink goedkoper gaan worden. Per jaar zal de CO2-grens overigens opnieuw worden vastgesteld, waardoor een leven lang geen wegenbelasting betalen niet gegarandeerd is.

Opvoeren van een auto gaat geld kosten. Het ministerie van Financiën heeft bekend gemaakt dat het verplicht wordt om een auto te laten herkeuren door de RDW indien de motor is opgevoerd. Wie dat niet doet, is in overtreding. Het is nog niet bekend hoe de overheid deze verplichting (die zowel voor zakelijk rijders als privékopers geldt) wil handhaven, behalve dat “op signalen uit de markt zal worden gereageerd”.

Het ministerie van Financiën zal tot een volledige naheffing van de BPM overgaan indien bij een controle binnen 3 jaar na kentekenregistratie blijkt dat de CO2-uitstoot hoger is dan de officiële fabrieksopgave. Omdat voor elke gram extra CO2 uitstoot al snel richting de 200 euro moet worden betaald, dan kan een opvoerset tot gevolg hebben dat er duizenden euro’s aan extra BPM betaald zal moeten worden.