Mitsubishi i MiEV

dinsdag, 1 december 2020

<< Vorige pagina
Mitsubishi Motors Corporation

Mitsubishi Motors Corporation is slechts een onderdeel van Mitsubishi Corporation, een gigantisch Japans conglomeraat, die zich bezig houdt met dienstverlening en industriële productie. Het bedrijf startte als transportonderneming, maar ging al snel over in schepen bouwen (en later ook auto's, trucks etc.).

Na de Tweede Wereldoorlog werd het bedrijf verplicht hun organisatie op te splitsen. Een van de takken die in 1946 werd opgericht was de Mitsubishi Motors Corporation, tegenwoordig onderdeel van DaimlerChrysler.

Toen eind jaren '60 de eerste auto's uit Japan ook in Europa geimporteerd werden, was Mitsubishi een van de eersten. Nederland was een van de eerste landen waar zij begon te importeren en een distributienetwerk op te zetten.

Bekende producten van Mitsubishi zijn o.a. de Colt, Galant en Lancer. In Nederland is de Carisma vrij bekend, dankzij een reclamecampagne met Andre van Duin. Die reclame deed het merk geen goed en het zakte eind jaren '90 steeds verder weg. Om dit tegen te gaan ging Mitsubishi zich steeds meer profileren met sportieve resultaten, onder meer met Toerwagenracen in Nederland, het wereld kampioenschap rally en de beruchte Parijs-Dakar rally.

De Mitsubishi i MiEV is de eerste elektrische productie wagen van Mitsubishi. MiEV staat voor Mitsubishi Innovative Electric Vehicle. Met een topsnelheid van 130 km/h en een actieradius van 160 km zou deze wagen voor een grote groep mensen interessant kunnen zijn.

 

 

Foto's / afbeeldingen

 

De bouw

De i MiEV is gebaseerd op de door benzine aangedreven 660cc Mitsubishi “i”. In de i MiEV is de benzine motor, de versnellingsbak en de benzine tank vervangen door een Lithium-ion accu systeem, een elektrische motor, inverter en andere elektronische onderdelen.

De lange wielbasis biedt ruimte voor de Lithium-ion accu’s onder de vloer. Dit maakt het ook mogelijk om de elektrische motor en inverter te plaatsen waar vroeger de benzinetank en versnellingsbak zat. De i MIEV biedt ruimte aan 4 passagiers en een redelijke hoeveelheid bagage in de kofferbak. De accu’s onder de vloer zorgen voor een laag zwaartepunt die ervoor zorgt dat de wagen erg stabiel rijdt.

De accu’s

Accu’s voor een elektrische auto moeten een hoge energie dichtheid hebben om ervoor te zorgen dat de actieradius groot genoeg is. De i MiEV maakt daarom gebruik van lithium-ion accu’s met een hoge energie dichtheid. Het accu pakket bestaat uit 22 modules. Elke module bestaat weer 4 cellen. Totaal dus 88 cellen. Met dit accupakket wordt een actieradius van 160 km gehaald in de test modellen die meededen aan de vloot monitoring test van 2008.

De motor

De elektrische motor in de i MiEV is een synchroon motor met permanente magneet. De motor is klein en zeer efficiënt. Hierdoor neemt deze veel minder plaats in beslag dan de benzine motor.

Een ander voordeel is dat de motor een hoog koppel heeft bij een laag toerental. De elektrische motor in de i MiEV is sportiever, stiller en heeft meer vermogen dan de 660 cc benzine motor met turbo. De motor is 5 dB stiller dan de benzine motor. Bij het inhalen van andere auto, waarbij versneld moet worden 40 tot 60 km/h, is de i MiEV 30% sneller dan zijn fossiele broertje.

Opladen

Het opladen van de MiEV kan op twee manieren. Het opladen kan thuis of op een parkeerplaats (100V / 200V) gebeuren via de ingebouwde oplader in de auto. Je kunt hiervoor gewoon een stekker in het stopcontact stekken en koppelen via een aansluiting aan de rechterkant van de auto. Op opladen duurt ongeveer 7 uur (200V / 15A).

Je kunt de auto ook opladen via een snelle losse oplader. Hiervoor zit een aansluiting aan de linkerkant van de auto. Hiervoor heb je een krachtstroom aansluiting (200V-50 kW) nodig. Tot 80% opladen kan binnen 30 min.

De wagen kan zich ook opladen door energie terug te winnen tijdens het remmen. De motor wordt dan als generator gebruikt waarbij tot 30% van de bewegingsenergie weer teruggewonnen kan worden. Dit verschijnsel heeft “regeneratief remmen” en verhoogt de actieradius, met name in de stad waar vaak geremd moet worden.

Economy mode

De MiEV kan ook in Economy mode gereden worden. Dit voorkomt dat de motor te snel optrekt en zal het rem bereik waarbinnen regeneratief geremd zal worden verhogen. Bijvoorbeeld bij het nemen van een afdaling.

Verbruik

Wat opvalt aan deze wagen is het zuinige energie gebruik. De wagen verbruikt slechts 100 Wh/km. Met de huidige elektrische prijs van 23 cent per kWh kom je dan op een kilometer prijs van 2,3 cent. Het volgooien van de “tank” kost slechts 0,23 euro x 16 kWh = 3,68 euro. Met elektrisch rijden kun je dus veel geld besparen op jaarbasis.

Planning

Misubishi Motors Company is in November 2006 samen met de energiebedrijven een gezamenlijk onderzoek gestart. In Februari 2008 is Misubishi Motors Company gestart met een vloot test om te kijken hoe de wagens zich gedroegen bij dagelijks gebruik en om te evalueren wat de markt acceptatie was in samenwerking met energie bedrijven. Het plan is nu om de wagens in 2010 op de markt te brengen

Specificaties

  • Verbruik: 100 Wh/km
  • Gewicht: 1080 kg
  • Bereik: 160 km
  • Vermogen: 47 kW
  • Koppel: 180 Nm
  • Accu capaciteit: 16 kWh
  • Accu type: Lithium-ion
  • Top: 130 km/h
  • Productie jaar: 2009
  • Prijs: $17.000

 

<< Vorige pagina