Loremo Electric

dinsdag, 1 december 2020

<< Vorige pagina
Loremo

Loremo AG is een Duitse autofabrikant bedrijf, gevestigd in Marl. Het werd opgericht in 2000. Loremo is gericht op het ontwerpen en produceren van auto's met een zeer laag gewicht en luchtweerstand, de term "Loremo" is een afkorting voor Low Resistance Mobile. Aanvankelijk was de auto werd ontworpen voor opkomende markten zoals als China en India. Echter, als gevolg van de wereldwijde aandacht voor opwarming van de aarde, is het bedrijf ook van plan om de Loremo verkopen in de hele Europese Unie.

De Loremo Electric is een zeer zuinige elektrische personenwagen. Er passen vier passagiers in en de topsnelheid is 170 km/h. De wagen weegt slechts 600 kg en is met een verbruik van 60 Wh/km zeer zuinig. De wagen wordt gebouwd in Duitsland en gaat minder dan 30.000 euro kosten.

 

Foto's / afbeeldingen

 

De bouw

De wagen zelf is gebouwd op basis van een speciale structuur van staal. Het is lichtgewicht en bestaat uit weinig onderdelen. De wagen weegt dan ook slechts 600 kg. De constructie is zo gemaakt dat de passagiers maximaal beschermd zijn bij een botsing, vergelijkbaar als bij een formule-1 wagen.

Opvallend is manier hoe je moet instappen. In plaats van twee deuren kan bij de Loremo de voorkant van de wagen opengeklapt worden om in te stappen. Tevens open je hiermee de bagage ruimte voorin de auto.

Achterin de auto kunnen de passagiers zitten of je kunt dit gebruiken voor vervoer van grotere spullen. De stoelen achterin zijn omgekeerd geplaatst en bieden een grote veiligheid voor de passagiers.

Lage luchtweerstand

De naam Loremo is een afgeleid van “Low Resistance Mobile”. Dit betekend: lage luchtweerstand wagen. Ze maken de naam ook waar. De zogenaamde Cw waarde (of luchtweerstandcoëfficiënt) is slechts van 0,20. Ter vergelijk, een gemiddelde personenauto heeft een waarde tussen de 0,30-0,50. Een lage luchtweerstand zorgt weer voor een laag energieverbruik tijdens het rijden.

Meer gewicht is niet veiliger

In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn zwaardere wagens niet veiliger. Hoe zwaarder een wagen, hoe meer energie er geabsorbeerd moet worden bij een botsing. Hierdoor moeten fabrikanten weer nieuwe veiligheidsmaatregelen treffen die de wagen weer zwaarder maken, dit is een vicieuze cirkel.

Een goed voorbeeld hiervan is de formule-1. Deze wagens wegen niet meer dan 500 kg en bij ongelukken met snelheden van meer dan 240 km/h komt de coureur vaak ongeschonden uit de wagen. Deze tactiek past de Loremo ook toe. De wagen weegt zelf ook maar 600 kg, heeft een speciale veiligheid constructie en voldoet aan alle veiligheidsnormen.

Interieur

Het dashboard bestaat uit gecombineerde meter en optioneel een touch screen PC. De kuipstoelen zijn alleen in hoogte verstelbaar. In plaats van het horizontaal verstellen van de stoelen kun je de pedalen en het stuur verstellen voor de bestuurder. De wagen is wel vrij laag en daardoor alleen geschikt voor mensen die niet langer zijn dan 186 cm.

Aandrijving

De Loremo EV heeft een 20 kW elektrische motor die centraal geplaatst is en drijft de achterwielen aan. De motor is aangesloten aan een handmatige twee versnellingsbak. De wagen accelereert van 0-100 km/h in minder dan 15s. Dit is vergelijkbaar met een normale personen auto zoals de Volkswagen Golf plus 1.4.

Verbruik

Wat opvalt aan deze wagen is het zeer lage energie gebruik. De wagen verbruikt slechts 60 Wh/km. Met de huidige elektrische prijs van 23 cent per kWh kom je dan op een kilometer prijs van 1,4 cent. Het volgooien van de “tank” kost slechts 0,23 euro x 9,1 kWh = 2,10 euro. Met elektrisch rijden kun je dus veel geld besparen op jaarbasis.

Specificaties

  • Verbruik: 60 Wh/km
  • Luchtweerstand: 0.20
  • Gewicht: 600 kg
  • Bereik: 152 km
  • Vermogen: 20 kW
  • Acceleratie 0-100: 15s
  • Accu capaciteit: 9,1 kWh
  • Accu type: Lithium-ion
  • Top: 170 km/h
  • Productie jaar: 2010
  • Prijs: €30.000

 

<< Vorige pagina