Chrysler 200C EV

dinsdag, 1 december 2020

<< Vorige pagina
Chrysler

Op de autotentoonstelling van Detroit vindt de wereldpremière van de Chrysler 200C EV Concept plaats. Met deze Concept Car richt Chrysler het vizier in diverse opzichten op de toekomst. Zo beschikt de 200C EV over actieradiusverhogende Electric Drive-technologie. Ook zijn design is een voorproefje voor wat de toekomst te bieden heeft en dat geldt eveneens voor de multimedia- en Internetmogelijkheden.

 

 

Foto's / afbeeldingen

 

Chrysler 200C EV

De Chrysler 200C EV is een auto die wordt aangedreven door de actieradius-verhogende Electric Drive-technologie. Hij heeft een 200 kW/ 268 pk sterke elektromotor, die wordt gevoed door een compact en krachtig lithium-ion batterijpakket. Hiermee is volledig emissievrij rijden mogelijk. De actieradius bedraagt in dat geval 60 kilometer. Daarnaast beschikt de auto over een kleine en zuinige benzinemotor die als generator fungeert. Deze kan 'bijspringen' op momenten dat de batterijen leeg zijn. Zo zorgt deze compacte unit ervoor dat de totale actieradius 640 kilometer bedraagt.

Aan huis opladen

Daarnaast is het batterijpakket van de 200C EV ook thuis (of buiten de deur) op te laden door de auto via de stekker aan het elektriciteitsnet te koppelen (plug-in). Net als de andere EV-modellen van Chrysler heeft de 200C EV Concept een regeneratief remsysteem. De (bewegings)energie die vrijkomt bij het afremmen en uitrollen van de auto wordt daarbij omgezet in elektriciteit.

Topsnelheid

De topsnelheid van het studiemodel bedraagt 190 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt circa zeven seconden. Het onderstel is een ingekorte versie van het 300C-platform met achterwielaandrijving.

Interieur

Het interieur is uitgevoerd in lichte tinten die het ruimtelijke effect versterken en er is veel gebruik gemaakt van natuurlijke materialen - in de bagageruimte is zelfs gerecycled leder verwerkt. Opvallend is dat er in het interieur geen enkele schakelaar is te vinden. Een groot touchscreen fungeert als centrale 'bedieningspost'. Hierin is ook het Vehicle Information Center geïntegreerd en bovendien biedt het diverse mogelijkheden om 'online' te gaan. Voor de passagier voorin is zelfs een touchscreen computer in het handschoenvakje beschikbaar. Uiteraard is het mogelijk om elektronische apparatuur als mobiele telefoons en iPods aan te sluiten en op te laden.

Connectivity

De Chrysler 200C staat ook in het teken van 'Connectivity'. De auto is bijvoorbeeld continu met het Internet verbonden. Dit maakt het mogelijk om op de manier van Twitter en Facebook 'bevriende' voertuigen op te zoeken, er contact mee te maken en informatie uit te wisselen. De 'passagiers-PC' maakt het onder andere mogelijk om op internet te surfen, deel te nemen aan videoconferenties en toegang te krijgen tot het navigatiesysteem. Ook dit navigatiesysteem is van de nieuwste generatie. Het is namelijk in staat contact te maken met camera's die langs de weg staan zodat verkeerssituaties op de route vooraf bekeken kunnen worden.

Big Brother

Ook werkt de computer als diagnoseapparaat. Hij kan bovendien aangeven wanneer de volgende servicebeurt voor de auto staat gepland. De 200C EV Concept kan ook verbinding maken met computers thuis en op het werk. Door het gebruik van webcams wordt de situatie daar in 'real time' weergeven.

Door een koppeling met een mobiele telefoon ontstaan nog weer extra mogelijkheden. Dankzij een interieurcamera is de 200C EV via de GSM zelfs op afstand in de gaten te houden. In geval van diefstal is via de telefoon te bewerkstelligen dat de auto niet meer start. Het traceren van de auto kan vervolgens mogelijk gemaakt worden via satellietbeelden. Ook de conditie van het batterijpakket en andere vitale onderdelen is via de telefoon op te vragen. De gebruikers van de 200C kunnen allemaal een persoonlijk profiel aanmaken waarin hun favoriete 'settings' zijn op te nemen. Ook beschikt de 200C EV Concept over een speciale 'tiener-setting'. Daarbij wordt de maximum snelheid beperkt en kan een bepaalde maximum afstand tot het huisadres worden ingesteld.

Chrysler

Chrysler heeft een naam hoog te houden als het gaat om realistische toekomstvisies die snel het productiestadium kunnen bereiken. Ook de 200C EV Concept past in die lijn. Zowel zijn design als de gebruikte technologieën zijn richtingwijzend voor de nabije toekomst.

Electric Drive

De Chrysler 200C EV is een auto die wordt aangedreven door de actieradius-verhogende Electric Drive-technologie. Hij heeft een 200 kW/ 268 pk sterke elektromotor, die wordt gevoed door een compact en krachtig lithium-ion batterijpakket. Hiermee is volledig emissievrij rijden mogelijk. De actieradius bedraagt in dat geval 60 kilometer. Daarnaast beschikt de auto over een kleine en zuinige benzinemotor die als generator fungeert. Deze kan ‘bijspringen’ op momenten dat de batterijen leeg zijn. Zo zorgt deze compacte unit ervoor dat de totale actieradius 640 kilometer bedraagt. Uiteraard is het batterijpakket van de 200C EV ook thuis (of buiten de deur) op te laden door de auto via de stekker aan het elektriciteitsnet te koppelen (plug-in). Net als de andere EV-modellen van Chrysler heeft de 200C EV Concept een regeneratief remsysteem. De (bewegings)energie die vrijkomt bij het afremmen en uitrollen van de auto wordt daarbij omgezet in elektriciteit. De Electric drive-technologie maakt van de Chrysler 200C EV een zuinige en schone (SULEV – Super Low Emission Vehicle) auto en zorgt tegelijkertijd voor aansprekende prestaties. De topsnelheid van het studiemodel bedraagt 190 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt circa zeven seconden. Ook afgezien van deze cijfers is de 200C EV Concept een auto waar rijplezier ‘ingebakken’ is: het onderstel is een ingekorte versie van het 300C-platform met achterwielaandrijving.

De vorm van morgen

De Chrysler 200C EV Concept valt op door zijn pure en elegante lijnvoering in combinatie met de krachtige proporties van de 300C. Ook bij het carrosserieontwerp stond efficiency voorop. De aerodynamische vorm van het koetswerk zit hem in de ‘grote lijn’, maar ook in details als de compacte LED-lichtunits, de vorm van de buitenspiegels en de deurgrepen. De ramen zijn van bronskleurig getint glas met uitstekende warmtewerende kwaliteiten waardoor de airconditioning op warme dagen minder hard hoeft te werken.

Uitnodigende hightech

Bij het ontwerp van het interieur hanteerden de ontwerpers van de 200C EV Concept drie belangrijke uitgangspunten: optimaal comfort, maximale ruimte en ‘verbondenheid’. Het interieur is uitgevoerd in lichte tinten die het ruimtelijke effect versterken en er is veel gebruik gemaakt van natuurlijke materialen – in de bagageruimte is zelfs gerecycled leder verwerkt. Opvallend is dat er in het interieur geen enkele schakelaar is te vinden. Een groot touchscreen fungeert als centrale ‘bedieningspost’. Hierin is ook het Vehicle Information Center geïntegreerd en bovendien biedt het diverse mogelijkheden om ‘online’ te gaan. Voor de passagier voorin is zelfs een touchscreen computer in het handschoenvakje beschikbaar. Uiteraard is het mogelijk om elektronische apparatuur als mobiele telefoons en iPods aan te sluiten en op te laden. Het interieur van de 200C is hightech en tegelijkertijd uitnodigend. Dit komt op het conto van Chryslers Advance Interior Design Studio, die op dit moment ook werkt aan de verbetering van de interieurs van alle Chrysler-, Jeep- en Dodge-modellen.

De verbondenheid van het interieur

De Chrysler 200C staat ook in het teken van ‘Connectivity’. De auto is bijvoorbeeld continu met het internet verbonden. Dit maakt het mogelijk om op de manier van Twitter en Facebook ‘bevriende’ voertuigen op te zoeken, er contact mee te maken en informatie uit te wisselen. De ‘passagiers-PC’ maakt het onder andere mogelijk om op internet te surfen, deel te nemen aan videoconferenties en toegang te krijgen tot het navigatiesysteem. Ook dit navigatiesysteem is van de nieuwste generatie. Het is namelijk in staat contact te maken met camera’s die langs de weg staan zodat verkeerssituaties op de route vooraf bekeken kunnen worden. Ook werkt de computer als diagnoseapparaat. Hij kan bovendien aangeven wanneer de volgende servicebeurt voor de auto staat gepland. De 200C EV Concept kan ook verbinding maken met computers thuis en op het werk. Door het gebruik van webcams wordt de situatie daar in ‘real time’ weergeven.

Extra mogelijkheden met de GSM

Door een koppeling met een mobiele telefoon ontstaan nog weer extra mogelijkheden. Dankzij een interieurcamera is de 200C EV via de GSM zelfs op afstand in de gaten te houden. In geval van diefstal is via de telefoon te bewerkstelligen dat de auto niet meer start. Het traceren van de auto kan vervolgens mogelijk gemaakt worden via satellietbeelden. Ook de conditie van het batterijpakket en andere vitale onderdelen is via de telefoon op te vragen. De gebruikers van de 200C kunnen allemaal een persoonlijk profiel aanmaken waarin hun favoriete ‘settings’ zijn op te nemen. Ook beschikt de 200C EV Concept over een speciale ‘tiener-setting’. Daarbij wordt de maximum snelheid beperkt en kan een bepaalde maximum afstand tot het huisadres worden ingesteld.

Specifications

Vehicle Type
  • Range-extended Electric Vehicle, 4-passenger sedan
Weight and Dimensions
  • Length 192.1 inches / 4879 mm
  • Width 73.6 inches / 1870 mm
  • Height 57.3 inches / 1455 mm
  • Wheelbase 116.1 inches / 2948 mm
  • Track front / rear 63 inches / 1600 mm 63 inches / 1600 mm
  • Turn circle 33.4 feet / 10.1m
Powertrain and Suspension
  • Layout Rear-wheel drive
  • Motor Peak Power: 200 kW (268 hp)
  • Regenerative braking
  • Battery Lithium-ion battery
  • Suspension Front - Independent
  • Rear - Independent
  • Range extender SULEV gasoline engine and electric generator
  • Continuous electric power: 55 kW (74 hp)
Wheels and Tires
  • Tire size front P245 / 45R20 28.7 inches / 728 mm
  • Tire size rear P245 / 45R20 28.7 inches / 728 mm
Color Scheme
  • Exterior Liquid Graphite Pearl
  • Interior Pearl / Leaf Green accents
Key Performance Attributes
  • 0-60 mph (0-100 kph) approximately 7 seconds
  • Standing ¼-mile mid-14 seconds
  • Top speed greater than 120 mph (approximately 193 kph)
  • All-electric range 40 miles (approximately 64 km)
  • Total driving range up to 400 miles (approximately 644 km)

 

<< Vorige pagina