Bolloré BlueCar

dinsdag, 1 december 2020

<< Vorige pagina
Bollore

Een paar jaar geleden liet Pininfarina de B0 zien. De Italianen lieten weten samen met industrieel (accu)partner Bolloré graag mee te dingen in de (lucratieve) toekomst van elektrische auto’s. De eerste modellen van deze “B0” zouden eind dit jaar van de band rollen, maar dat wordt een jaar later.

Volgens Pininfarina hebben recente onderzoeken uitgewezen dat binnen middellange termijn er 1,5 tot 2 miljoen elektrische voertuigen op de Europese markt worden gelanceerd. En daar wil Pininfarina en accuspecialist Bolloré graag een graantje van meepikken. Daarom presenteerden zij in oktober 2008 op de Autosalon van Parijs de Bluecar alias “B0” (van “Be Zero”, wat geen emissie betekent). Deze compacte, elektrisch aangedreven stadsauto zou eind dit jaar in productie gaan en zodoende stond het productiemodel al een half jaar later te schitteren in Genève. Pininfarina had dus duidelijk haast, maar zoals zo vaak is haastige spoed zelden goed met als gevolg dat de lancering van de Bluecar wordt uitgesteld.

 

 

Foto's / afbeeldingen

 

Lythium Metal Ploymere

De reden van de vertraging is niet helemaal duidelijk, maar grote kans dat dit te maken heeft met de ontwikkeling van de Lythium Metal Ploymere (LMP) batterijen waarvan de Pininfarina Bluecar is voorzien. Deze speciale accu’s bevatten vijf keer zoveel energie als reguliere batterijen en laden veel sneller op, namelijk binnen enkele uren. Bovendien moeten ze zo’n 200.000 kilometer meegaan en dat vereist een grondige doorontwikkeling om de betrouwbaarheid en duurzaamheid te garanderen. En dat kost tijd.

Leverancier als doelstelling

Pininfarina en Bolloré hebben allebei 150 miljoen in de ontwikkeling geïnvesteerd en hopen dat de lancering van de Bluecar een verlengde krijgt doordat autofabrikanten voor hun toekomstige elektrische auto’s aankloppen bij de twee partners voor de aandrijftechniek(en). Bolloré als verantwoordelijke voor het accupakket en Pininfarina voor de overige zaken zoals de productie.

60.000 exemplaren in 2015

Inmiddels zijn er al zo’n 6.000 orders geschreven voor de B0. Tenminste, als we Pininfarina moeten geloven. De eerste exemplaren zullen in 2010 op de openbare weg te zien zijn. In 2011 start de productie op grote schaal en vier jaar later moet de teller op 60.000 B0’s staan. De Bluecar wordt geproduceerd bij Pininfarina in Italië en de accu’s worden door de faciliteiten van Bolloré in Frankrijk en Canada gefabriceerd.

iPhone als afstandsbediening

De Italiaanse autodesigner Pininfarina heeft aangekondigd dat ze ’s werelds eerste auto willen ontwikkelen die de iPhone als afstandsbediening gebruikt. Ook zou het mogelijk zijn om de accuspanning te controleren met de iPhone. Maar was er eerder niet de Rinspeed iChange waarmee iets soortgelijks mogelijk was? In ieder geval is dit een leuke bijkomstigheid voor eigenaars van een iPhone. Helaas is niet iedereen in het bezit van een iPhone. Wellicht dat Pininfarina het globaler gaat aanpakken, door de iPhone te vervangen door reguliere mobiele telefoons.

Planning

Misubishi Motors Company is in November 2006 samen met de energiebedrijven een gezamenlijk onderzoek gestart. In Februari 2008 is Misubishi Motors Company gestart met een vloot test om te kijken hoe de wagens zich gedroegen bij dagelijks gebruik en om te evalueren wat de markt acceptatie was in samenwerking met energie bedrijven. Het plan is nu om de wagens in 2010 op de markt te brengen

Specificaties

Afmetingen
  • Lengte: 3.65 m
  • Breedte: 1.72 m
  • Hoogte: 1.60 m
  • Kofferbak: 200 liter
Prestaties
  • Vermogen: 50 kW
  • Maximale snelheid: 130 km/h
  • Acceleratie 0-60 km/h: 6.3 s
Uitrusting
  • Hydraulische remmen (ABS standaard)
  • Elektrische stuurbekrachtiging
  • Elektrische parkeerrem
  • Airbag
  • Airconditioning
  • Voetganger waarschuwing "Soft Sound"
L.M.P. accu
  • Volume: 300 liter
  • Gewicht: 300 kg
  • Communicatie bus: CAN
  • Interne temperatuur: 60°C - 80°C
  • Bedrijfstemperatuur: -20°C to + 60°C
  • Power rating: 30 kWh
  • Nominale voltage: 410V
  • Peak power: 45 kW (30s)
  • Min. / max. accu voltage: 300 / 435 V
  • Capaciteit bij C/4: 75 Ah
  • Energiedichtheid gewicht: 100 Wh/kg
  • Energiedichtheid volume: 100 Wh/l

Nederlandse versie niet beschikbaar

The L.M.P. battery

At the core of any electric car lies its battery. The BLUECAR’s battery is produced by France’s Bolloré group. The Bolloré group has a turnover of 10 billion dollars per annum and employs 35,000 people. For some 30 years, the Bolloré group has been the world’s leading producer of components for capacitors. Thanks to the tremendous know-how of the Bolloré group in the fields of electricity storage and extruded polymers, Bolloré’s subsidiary Batscap has been working for 15 years to develop a solid-state Lithium Metal Polymer battery.

This battery can store five times more energy than a traditional battery weight for weight, and can be recharged in a matter of hours. It does not require any maintenance and has a lifespan ofaround 200,000 km, providing outstanding safety throughout. Moreover, the L. M. P. battery is made out of non-polluting materials that do not pose any danger for the environment. At the end of its life, it can be retrieved and all its components recycled or reused.

Ergué-Gabéric / Bolloré

L. M. P. batteries and supercapacitors were developed at the research centre of the Bolloré Group’s production site at Ergué-Gabéric near Quimper in Brittany, France. They were the outcome of a concerted research effort founded on the Group’s core activities, Bolloré being the world’s leading producer of ultra-thin extruded films used in the production of capacitors, another energy storage component. The success of its research programme led the Bolloré Group to form BatScap, subsidiary dedicated to these activities, some 15 years ago. Nowadays, BatScap’s employees, among whom are more than 150 engineers, research staff and technicians, have access to the most advanced laboratory and production facilities.

Montréal / Bolloré

In 2007, the Bolloré Group bought Avestor, the only other company in the world which possessed the technology and the patents required to manufacture L. M. P. batteries, from HydroQuébec and Adanarko. Avestor’s Canadian team, which comprises some sixty highly qualified staff, was thus integrated into BatScap. Thanks to the pooled talent, technologies and facilities of both sites, the Bolloré Group wields major, highly sophisticated production facilities that are ample to cater to the production lines of the BLUECAR and electric Microbus vehicles.

Cambiano / Pininfarina

World-renowned for the talent of its design teams which have created many of the world’s most beautiful cars over the years, Pininfarina is also a highly experienced carmaker which produces high-end vehicles on contract for many manufacturers. The BLUECAR electric car will be produced by the Pininfarina-Bolloré joint venture at a plant located near Turin. The joint venture will benefit from the tremendous know-how and experience of Pininfarina’s personnel, who are proud to be involved in producing the world’s first serial production electric car powered by L. M. P. batteries and supercapacitors under the Pininfarina badge.

 

<< Vorige pagina