Enorm belastingvoordeel voor elektrische auto's

maandag, 18 december 2017

Het kabinet wil elektrisch rijden in Nederland vanaf volgend jaar stimuleren. Eigenaren van een elektrische auto hoeven geen bpm en wegenbelasting te betalen. Bedrijven kunnen gemiddeld 8.000 euro besparen op de nu nog hoge aanschafprijs van een auto op stroom door subsidie en belastingvoordelen.

Volgens staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) scheelt dat aan kosten in totaal gemiddeld 15.000 euro. De belastingvoordelen lopen door tot 2018. Volgens verkeersminister Camiel Eurlings zal de elektrische auto hoogstwaarschijnlijk daarnaast in het laagste tarief van de kilometerheffing vallen.

De bewindslieden lichtten vrijdag een plan van aanpak toe dat Nederland tot dé internationale proeftuin voor elektrisch rijden moet maken. Het kabinet trekt 65 miljoen euro uit voor de verdere ontwikkeling van batterijen, auto's en de aankoop van elektrische auto's door de overheid. Eurlings wil volgend jaar al daarmee beginnen op zijn ministerie dat ruim 1900 auto's heeft rondrijden.

 

Niet goedkoop

Een elektrische auto is nu nog bepaald niet goedkoop. De Noorse Th!nk City, de eerste Europees goedgekeurde elektrische auto, kost ongeveer 40.000 euro. Dankzij het belastingvoordeel zal een auto op stroom in twee of drie jaar echter net zo duur zijn als een gewone auto, "terwijl die in gebruik veel minder kost'', aldus De Jager.

Het plan voorziet verder in een fiscaal voordeel van 20 procent op investeringen in oplaadpunten. Milieuminister Jacqueline Cramer gaat met gemeenten praten om die van de grond te krijgen. De huidige minpunten van de elektrische auto zijn de dure batterij (tot 10.000 euro), de lange oplaadtijd en de actieradius: de huidige generatie batterijen moet na 180 tot 200 kilometer opgeladen worden.

Minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) verwacht extra werkgelegenheid. Nederland is volgens haar erg sterk als het gaat om toeleveranciers van bijvoorbeeld batterijen, aandrijving en banden. Zij verwacht op termijn 1500 tot tweeduizend arbeidsplaatsen erbij.

De autoindustrie heeft volgens haar wel degelijk toekomst. "We zetten in op innovatie. Inzetten op oude technologie is het paard achter de wagen spannen.'' Eurlings wil Mitsubishi overhalen om elektrische auto's te gaan maken in de fabriek in het Limburgse Born.

Belastingvoordeel

 

Elektrische auto van de zaak?

Het Kabinet wil de productie en gebruik van elektrische auto’s stimuleren. Het Kabinet heeft dan ook voornemens bestuurders van een elektrische auto van de zaak tegemoet te komen in de bijtelling. Dit betekent dat u de eerste twee jaar de fiscale bijtelling niet hoeft te betalen. Daarna gaat de bijtelling naar de helft.

 

De fiscale bijtelling

De bijtelling voor privégebruik auto van de zaak komt aan de orde als een auto van de zaak ook voor privédoeleinden ter beschikking staat en met die auto op jaarbasis meer dan 500 privékilometers wordt gereden. Nu ligt de fiscale bijtelling voor de schoonste categorie auto’s op 14 procent. De eerste twee jaar wordt de bijtelling voor een elektrische leaseauto verlaagd naar nihil. Na twee jaar bedraagt de bijtelling 7 procent.

bron: amt.nl