Aptera

zondag, 18 november 2018

<< Vorige pagina
Aptera Motors

Aptera Motors is een fabrikant van high-efficiency voertuigen, voorheen bekend als Accelerated Composites, het bedrijf is gevestigd in Carlsbad, Californië.

Aptera's eerste product, een driewielige tweezitter genaamd de Aptera 2-serie, is momenteel in ontwikkeling, hoewel ze pre-orders accepteren van inwoners van Californië. De brandstofefficiëntie van 300 mpg-VS (0,78 L / 100 km), wanneer aangesloten op elke 120 mijl (190 km) zou het een van de meest zuinige auto's in de wereld zijn.

De naam Aptera is Grieks voor 'vleugels', een knipoog naar hun licht-vliegtuigen geïnspireerd ontwerp en de bouw technieken. Echter, Aptera vertaalt Aptera Motors naar "vlucht zonder vleugels".

Er komt binnenkort een nieuw elektrische/hybride auto op de markt. Het design is revolutionair vergeleken met de gangbare wagens op de mark. Het primaire doel is geweest om hem zo zuinig mogelijk te maken. Met een luchtweerstand van 0,11 en een verbruik van slechts 77,7 Wh / km voor de volledig elektrische variant en 1,0 liter / 100 km voor de hybride variant zijn ze daar aardig in geslaagd.

De Aptera is ontworpen als elektrische auto, pas later als een auto met een groter bereik als hybride uitvoering. Er zijn nu twee verschillende modellen, een hybride (type-1h) en een volledig elektrische variant (type-1e).

 

 

Foto's / afbeeldingen

 

Luchtweerstand

De luchtweerstand van de wagen is zeer laag. De zogenaamde Cw waarde (of luchtweerstandscoëfficiënt) is slechts 0,11. Hoe kleiner dit getal, hoe kleiner de luchtweerstand. Ter vergelijk: Een gemiddelde waarde voor een sportwagen is 0,20 - 0,30, voor een gemiddelde personenauto: 0,30 - 0,50. Een lage luchtweerstand zorgt weer voor een laag energie verbruik tijdens het rijden.

Deze lage Cw waarde wordt onder andere verkregen door het toepassen van verzonken ruitenwissers en achteruitkijk camera’s in plaats van spiegels.

Aandrijving

De aandrijving gebeurt van de Type-1e gebeurt door een 19 kW 3-fase motor. De motor wordt ook gebruikt als generator bij het remmen waardoor tot 30% van de energie weer teruggewonnen kan worden.

De Type-1h daarentegen heeft een kleine water gekoelde EFI Benzine motor van 12 kW (16 pk) met een gesloten systeem zuurstof voorziening met katalysator, gekoppeld met een 12 kW generator/starter. De motor is erg schoon en stil.

Zuinig

Dat de Aptera zuinig is blijkt wel uit de verbruik cijfers. De Aptera heeft verbruik van slechts 77,7 Wh / km voor de volledig elektrische variant. Dit is bijna 30% zuiniger dan de al zeer zuinige Tesla

De Aptera hybride heeft een benzine verbruik van 1,0 liter / 100 km.


Constructie

De wagen is gemaakt van een lichtgewicht composiet materiaal. Dit materiaal is licht en toch heel veilig (wordt ook toegepast in de formule 1). Je kunt de wagen betreden middels vleugeldeuren die naar boven openklappen. De wagen heeft drie wielen, twee voor en een achter waar de aandrijving op aangesloten is.

Interieur

De interieur verlichting maakt gebruik van led lampen om energie te besparen. Op het dak is een zonnepaneel gemonteerd om ervoor te zorgen dat de zon de wagen niet teveel opwarmt en tevens zorgt voor het opladen van de accu’s. Om de ecologische voetafdruk van de constructie te verlagen wordt er gebruik gemaakt van gerecycled materialen voor de vloer en de stoelen. Het dashboard en de panelen zijn vrij van zware metalen of weekmakers.

Aanschaf

De productie van de Aptera is gepland voor eind 2008. De prijs voor de volledig elektrische variant is $26.900 en de plugin-hybride zal $29.900 gaan kosten. De prijzen kunnen nog wijzigen voordat de productie gestart wordt. Voorlopig zal de Aptera alleen in Californië (USA) leverbaar zijn. De Aptera komt pas later naar Europa.

Aptera-2

Aptera is begonnen met de voorserie van deze futuristische elektrische auto. In oktober 2009 moet de productie voor klanten starten. De Aptera-2 staat in de startblokken. Dat is een geheel elektrische auto die gebruik maakt van lithium ion-techniek. Aerodynamica en een lichtgewicht bouw, zijn de opvallendste kenmerken van de tweezits driewieler. De aptera is voorzien van alle gemakken en kreukelzones, kan in minder dan tien seconden van 0 naar 100 km/u en haalt 145 km/u. Met de batterij moet hij 190 kilometer ver kunnen komen. Volgens de mensen van Aptera is zijn energieverbruik het equivalent van 2,3 liter benzine op 100 km. Er komt ook een hybride motor met een actieradius van 970-1130km en een verbruik van ca 1:50-1:60

Bij de fabriek in Vista in Carlifornië is de productie van de voorserie gestart. In oktober begint het serieuze werk en moeten de eerste exemplaren aan klanten worden afgeleverd. Aptera heeft al vierduizend aanbetalingen binnen. In het begin wordt de auto alleen in Californië verkocht. In de loop van 2010 wordt hij in heel Amerika geleverd.

De auto moet in de VS tussen de 25.000 en de 45.000 dollar gaan kosten. Aptera verwacht er in de komende vijf jaar 100.000 van te kunnen produceren en werkgelegenheid aan 1.500 mensen te bieden.

Aptera is het geesteskind van techneut Steve Frambo, die het bedrijf in 2004 stichtte. Het nieuwe automerk wordt geleid door Paul Wilbur, die 25 jaar ervaring heeft de afdelingen productplanning, financiën, ontwikkeling en marketing bij Chrysler en Ford.

Specificaties

Aptera Type-1e (Elektrisch)
  • Topsnelheid (km/h): > 136
  • Motor (kw): 19 kW 3-fase
  • Bereik (km): 193
  • Acceleratie: (0-100 km/h) < 10 s
  • Verbruik: 77,7 Wh / km
  • Accu: 15 kWh
  • Gewicht: < 680 kg
  • Aanschaf: $26.900

 

Aptera Type-1e (Hybride)
  • Topsnelheid (km/h): 153
  • Motor (kw): 12 kW benzine / 12 kW elektrisch
  • Bereik (km): 965-1125
  • Acceleratie (0-100 km/h): < 10 s
  • Verbruik: 1,0 l/100 km
  • Accu: < 15 kWh
  • Tank: 19 liter
  • Gewicht: < 680 kg
  • Aanschaf: $29.900

 

Aptera-2
  • Verbruik: 50 Wh/km
  • Gewicht: 680 kg
  • Bereik: 193 km
  • Acceleratie (0-100 km/h): < 10 s
  • Accu capaciteit: 13 kWh
  • Accu type: Lithium-ion
  • Top: 137 km/h
  • Productie jaar: 2009/2010
  • Prijs: $20.000 - $40.000

 

<< Vorige pagina